söndag 14 november 2010

Helgfunderingar.

I fredags var jag och Älskling iväg och impuls-kollade på en lägenhet. Vi hade sett den på blocket på torsdagen och ringde på en gång.
Den ligger nämligen på Älsklingens älsklingsplats - hans hemort :) Vi är ju båda två lantisar kan man ju säga, och han trivs inte alls i stan. Jag har inget emot att bo i stan, men vill ju så småningom flytta ut på landet. Min hemort är det inte att tala om, hehe, vill hellre flytta till ett ställe där inte alla har så bra koll på vad jag gör ;)
Vi har tittat på lite lägenheter ett bra tag nu, då vi inte alls trivs i den vi bor i just nu. Speciellt inte nu när vi bor granne med en byggarbetsplats..

Så sagt och gjort, vi var iväg ut på vischan och kolla på lägenheten. Hyresvärden hade två lägenheter att hyra ut, den ena på nedre plan som var på 75kvm och den andre på övre plan som var på 85kvm och därmed dyrare.
Vi titta först på nedre plan och den var helt ok, plus var att det fanns kamin och att köket var stort med gammal vedspis och kåpa (dock var själva spisen borta och en vanlig spis satt där, men känslan fanns kvar).
När vi kollat på lägenheten ett tag tänkte vi att nämen vi kollar övervåningen med, klev in i ett stort rum med typ 3-4m högt i taknocken, gamla bjälkar kvar, helt nytt kök och nya tapeter överallt, trä parkett och båda två kände bara "wow, här vill vi bo!"
Hem och pratade om det halva natten typ, hade vi råd?! Kändes jobbigt, och blev en del tårar med, då vi båda ville flytta dit, men det var det ekonomiska som knakade lite..
Speciellt då med tanke på att hyresvärden ville att vi skulle flytta in 1 december, men vi har två månaders uppsägningstid på vår nuvarande lägenhet.. och dessutom skulle en månadshyra till betalas i deposition. Kändes som hopplöst läge.

Men som det ser ut nu har allt ordnat till sig, och i veckan kommer vi skriva kontrakt på lägenheten :) wee!
Det enda hyresvärden ska göra är att ringa dombron som vi hyr av just nu och höra så vi betalat räkningarna i tid och att de inte fått in en massa klagomål om oss, så saken känns biff, so to speak :)
Dessutom la vi ut vår nuvarande lägenhet på blocket för att se om någon skötsam person ville hyra vår lägenhet de två uppsägningsmånaderna. Och vi har roligt nog fått tag på en tjej som var ute efter en lägenhet precis de datumen! Ett tecken? :)
Skitskönt då vi då slipper dubbla hyror. Som grädden på moset har jag en super svärmor som lånar oss lite pengar till depostionsavgiften.
Hehe, och de är ju ganska så nöjda, att få oss på närmre avstånd = vi kan hjälpa till en hel del mer i laggår'n, och jag får ju närmre till hästen jag ridit lite med :)

Så idag är jag lycklig! Ännu lyckligare kommer jag vara när kontrakten är skrivna, och det bara är dags att packa ihop lite saker :) Blir en jul på landet, i vårat drömboende <3

Nog tjatat om det, hehe. Idag är det Fars Dag och jag ska hem till Harbo och gratulera min älskade far, och "ännu större" min älskade mor som fyller år idag <3
Grattis till er båda!

3 kommentarer:

  1. JÄTTEGRATTIS!!! Vad roligt för er, och lägenheten låter verkligen som en riktig dröm....

    SvaraRadera
  2. Vad kul att det blev så bra! Hoppas allt fixar sig snabbt nu så ni slipper vänta :)
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Grattis! Det låter helt underbart!

    SvaraRadera