fredag 19 november 2010

Ledig helg

Har haft en helt ok praktikvecka. I måndags var jag ledig, vet inte vart den dagen tog vägen direkt..
På tisdagen hade vi introduktionsdag, vi började på eftermiddagen jag och E från min klass. VI gick med en uska, för att lära oss att hitta och lära oss rutiner, dock lärde vi oss ju bara uskans rutiner.
Onsdagen gick jag oxå med uska, hon var superduktig (inte att den andra inte var det men var inte precis mkt som hände den kvällen...) I onsdags fick jag iaf göra lite mera saker; fick dra dränage, byta förband på en stomi, ta lite prover och sådär, det var kul :)
I går gick jag med sjuksköterskan Mats, som jobbat några år som ssk bara, men var jätteduktig verkligen! Kvällen började ganska abrupt med att en patient skulle hämtas på CIVA. Kvällen fortsate med att en patient som vårdades palliativt dog, så arbetet handlade främst om att ordna kring det och att ta hand om anhöriga. Det gick bra, var ett tag sen jag såg någon avliden, och tog hand om anhöriga. Jag tycker det är lite jobbigt när anhöriga är ledsna, mest för att jag blir berörd när någon gråter, så jag får försöka stänga av det, det är ju jag som ska vara stark!

Så kvällen var bra, jag fick ganska mycket spelrum och fixade saker åt Mats, blandade dropp och satte, fixa med smärtlindring, satte nål och lite sådär. Var tänkt att jag skulle ha egna patienter men eftersom kvällen började så konstigt så blev det inte som det var tänkt. Men det var helt ok ändå, fick ändå försöka visa vad jag kunde, och fick se lite mera rutiner (även fast det blev lite annorlunda) kring ssk arbete. Känns bra att komma på måndag, går med Mats då igen.

Denna helg är jag ledig, för jag ska följa med Älsklingen och hans kusiner och hälsa på en av deras kusiner i Linköping. Det ska bli väldigt trevligt. Vi ska bo på hotell och bara umgås :)

Nu ska jag ägna mig lite tid åt skolböckerna ett tag, för att sedan packa.
Ha en trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Ha en trevlig helg i Linköping. :) Roligt att du verkar ha det bra på din praktik. Kram.

    SvaraRadera