fredag 12 november 2010

Praktik

Phu... nu är mina två veckor på KUA i Enköping avslutade. Eftersom dessa två veckor bara bestått av KUA, pendlande och sovande för att man vart så sjukt trött av praktiken (jobba kväll, dag, kväll, dag...) så har det inte blivit så mycket skrivande.

KUA är iaf en klinisk utbildningsavdelning som sköts av endast studenter från olika professioner. VI har arbetat i team, med ett team som jobbat dag och ett team som jobbat kväll den dagen. Varje team ska egentligen bestå av en läkarstuderande, tre sjuksköterskestudenter, två sjukgymnaststudenter och en arbetsterapeutstudent.
I vårat team hade vi bara en sjukgymnasstudent, och ingen arbetsterapeut, sista veckan var dessutom en sjuksköterskestudent sjuk... hehe, så blev lite att göra sista veckan kan man säga :)
KUA drivs som sagt då av studenter, men har självklart handledare som ser till att allt blir gjort, men de står mest med händerna på ryggen och ger en hintar då och då. Som student får man planera och fixa allt som är kring patienten och det har varit superkul!
Denna vecka har jag verkligen känt att jag valt rätt yrke! :) Vilket ju är skönt, är ju klar till sommaren ;)

Nu har jag långhelg; har inte haft praktik idag och är ledig på måndag, förutom ett möte på måndag morgon med kontaktpersonen för mitt och Robins examensarbete.
På tisdag börjar min fyra veckors praktik på 70B2 på UAS, som är en kirurgisk vårdavdelning med Endokrinologi(sjukdomar i de hormonproducerande organen som sköldkörteln, bisköldkörteln, binjurarna, bukspottkörteln, tunntarmen.)Traumavård, bröstkirurgi samt tarmkirurgi.
Det ska bli väldigt intressant! Känns även skönt att ha börjat med KUA placeringen, och känna att jag kan ta hand om fyra patienter rätt så självständigt! :)

Ikväll blir det troligen en hemmakväll, och tröttnar jag på det beger jag mig nog ut med några klasskompisar, vi får se, har iaf införskaffat "utifall" vin idag :)
På söndag är det fars dag, och så fyller min mamma år med, så då ska vi till Harbo och fira henne (och pappa).
Blir nog troligen en tur iväg och titta på en lägenhet med :)

1 kommentar:

  1. Vad roligt att det har gått så bra för dig på KUA! (fast det förstod jag innan)´:) Skönt att slippa pendla till Enköping nu kanm jag tro. Vi ses säkert i omklädningsrummet i 70huset någon dag. Kram

    SvaraRadera