onsdag 7 april 2010

Barn- HLR, praktik, PM och jobb

Ville inte kliva upp ur sängen imorse, med tanke på allt som skulle göras idag, blev stressad bara jag tänkte på det; KTC på förmiddagen, praktik på mottagning på eftermiddagen (sluta 15.30) hem slänga i sig mat o köra till jobbet, hem o skriva pm. Det var alltså vad jag förväntade mig av dagen, och jag vaknade stressad, usch.
Pallra mig upp iaf och åt frukost och fixa mig klar, och insåg att jag sett fel på tiden för KTC, skulle ju inte vara där förrän 9.15, alltså en timme senare än jag trott. Jätteskönt!
Satte mig vid datorn och tog tag i pmet en timme innan jag cykla till UAS.
Barn-HLR utbildningen var bra, dvs den biten som innefattade egna övningar på dockorna; inblåsningar och kompressioner. Utöver det fick vi svara på så självklara frågor att ingen kunde svara, då alla tänkte för långt, samt se en film som inte ens var utformad till sjukvårdspersonal, från tidigt 90 tal.. Som en kursare uttryckte sig när den var slut "undrar just om läkarkandidaterna får se den här..." Suck säger jag bara.
Efter en trevlig lunch på UAS bistro restaurang (det blev en foccacia för mig) gick jag till min praktik avd, för att höra mig för vilken mottagning jag skulle vara på. Tydligen hade vi studenter missuppfattat informationen, och det fanns inget inbokat pass för oss på mottagningarna, utan det var något vi skulle fixat själv. När jag och huvudhandledaren ändå skulle chansa på att jag kunde gå till mottagningen så var den stängd för dagen.
Så jag fick spendera eftermiddagen på avdelningen, vilken var den sämsta eftermiddagen någonsin. Jag kunde lika gärna varit osynlig. Först kolla jag på när sjuksköterskan jag gick med försökte sätta PVK på en kille. Sen gick hon på lunch, och jag satt och läste på lite om patienterna, och kände mig ivägen för allt folk som sprang omkring. När hon kom tillbaka från lunch haka jag på en annan sjuksköterska som skulle sätta nål. När jag sen gick tillbaka till sjuksköterskan som skulle föreställa min handledare för dagen så meddelade hon att hon skulle sätta sig i ett annat rum och bara dokumentera en massa, sen gick hon.
Då kvällspersonalen kommit och tog över patienterna så gav jag upp och sa till "handledaren" att jag skulle gå hem.

Imorgon har jag mitt sista pass på denna praktik. Synd att viss handledning varit så, vad ska jag säga, inte direkt dålig, men väldigt ostrukturerad. Fattar inte att de låter personal utan handledarutbildning handleda studenter.

Imorgon har jag även min slutbedömning, och då ska jag försöka samla ihop lite mod att säga till läraren vad jag tycker om praktiken.
Så synd när den inte blir så bra, när det här är området jag vill jobba inom. Älskar de stunder jag fått göra något, och fått känna mig lite som en barnsjuksköterska. Dock har stunderna varit lite få..

Kvällen på jobbet blev förresten bra, och eftersom jag slutade tidigare från praktiken så behövde jag inte stressa hem.
Glömde dock mitt passerkort till praktiken, på jobbet.. klant jag.

Nu ska jag gå och knyta mig, efter en dusch, så jag orkar upp imorgon och kan skriva klart pmet. blä :)

1 kommentar:

  1. Att handleda studenter är en av sjuksköterskans arbetsuppgifter. Tycker absolut att du ska tala om hur du har haft det och hur du upplevt handledningen och även praktiken i över lag. Tänk om vi med lite hyfs kunde få jobba ihop sen! Lycka till med PM:et. Kram

    SvaraRadera