lördag 2 oktober 2010

Thoraxop.

Som sagt och skrivet så har jag ju vart på praktik på Thoraxop. denna vecka.
Mån-torsd såg jag olika klaffoperationer (hjärtat), men igår i fredags fick jag vara med på en lungoperation. Riktigt intressant, blev lite "tråkigt" att se samma slags operation om och om igen, men det här var annorlunda. Jag gick med en anestesisköterska, och det är mera anestesi på en lungoperation. På hjärtoperationen tar perfussionisten (som styr hjärt-lungmaskinen)över anestesisköterskans jobb under själva operationen, och reglerar patientens blodtryck (smärtstillar för att sänka blodtrycket,och höjer blodtrycket med vätska) temperatur, andning och ger de olika läkemedlen.
På en lungoperation sätts extra infarter för vätska och läkemedel eftersom ingen CVK (Central venkateter) sätts (det gör de på hjärtpatienterna). Dessutom sätter anestesiläkaren en EDA kateter (epiduralbedövning) för smärtstillning under och efter operationen.
Jag fick sätta kateter för andra gången denna vecka (kul att jag nu satt två stycken på en vecka, då jag sammanlagt bara satt två på hela min karriär som undersköterska och sjuksköterskestudent).
Jag fick även hålla i syrgasmasken och därefter hålla fria luftvägar på patienten, vilken gick superbra :)
Synd att praktiken är slut där, kan absolut se mig själv i de snygga blåa kläderna (smurf) och mössa, och ta hand om patienterna före, under och efter patienterna sover under operation. Häftigt arbete, mycket kunniga människor.
Kanske har jag kommit på vad jag vill bli när jag blir stor :)

2 kommentarer:

  1. Du passar sjukt bra i blå scrubs och säkert även som ssk - det tvivlar jag inte på! :D

    SvaraRadera
  2. Åååh vad söt du är på bilden!!!

    SvaraRadera