måndag 27 september 2010

En klaffoperation senare..

Idag var min första dag på Thoraxop.
Dagen började bra, blev omhändertagen på en gång och visad omklädningsrummet, och vem jag skulle gå med. Tyvärr blev den operationen som skulle vara på salen jag skulle vara på (personalen är knyten till en sal för dagen) så jag fick hoppa in på en annan sal, och skulle gå med en uska där. Hon höll på att duka och hade nästan dukat klart så då fick jag istället vara med anestesisjuksköterskan, som även är huvudhandledare på avdelningen, så det var ju bara bra :)
Fick följa med och hämta patienten och sen fick jag sätta PVK på en gång, en vit (!) en sådan grov nål har jag aldrig satt förut, men det gick som en dans :)

Sedan fick jag stå vid patientens huvud under operation och kika över till såret :)
Stod i nästan fem timmar (tog lite sittpauser då och då) och såg på när de opererade in en mitralisklaff-protes. Riktigt intressant!
Vid klockan halv ett kom anestesisjuksköterskan och tyckte att jag skulle äta, så då gjorde jag det :)
Efter lunchen fick jag mitt passerkort och sen fick jag sluta för dagen. :)

Var ner på stan och gick lite i affärer men hittade inget kul. Hämtade ut ett paket från Adlibris på vägen hem, lite nya LCHF kokböcker och två andra skönlitterära böcker.

Nu ska jag skriva ihop en inköpslista efter veckans matplanering och sen ska jag nog slappa lite framför How I met your mother :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar