söndag 19 september 2010

Ridtur.

Igår åkte jag och Älsklingen, efter en lång sovmorgon, hem till hans föräldrars gård, för att sällskapa svärfar lite nu närsvärmor inte är hemma.
Det regnade till min besvikelse hela dagen. Jag ställde mig och diskade, och sen lagade jag och Älskling hamburgare med coleslaw och dressing och massa grönsaker till oss och svärfar :)

Mot kvällen klarnade vädret upp så jag kunde bege mig ut på en ridtur :)
Hästen Nappe är en fin fjording, och stark som en oxe. När jag skulle binda upp honom vid en vagn för att han inte skulle promenera bort när jag ville borsta honom, så ville han hellre gå och äta gräs. Tror ni jag hade så mycket att säga till om? ;) Galet stark häst. Intressant ändå, för när jag väl sitter på hästen så är det ju jag som bestämmer ;)
Skitmysig häst, höll på att skratta ihjäl mig, han ville tugga på allt, som en nyfiken ko; tugga på mina skosnören, smaka på vagnen, när jag skulle kratsa hovarna skulle han klia sig mot min bak ;)
Efter säkert 20 min av borstande (hela luggen o svansen var full av kardborrar) så kunde jag äntligen hoppa upp.
Red för första gången med barbackagjord, och då Nappe är en riktig tjockis så satt jag hur skönt som helst :)
Dock har jag vaknat med blåmärken på insida lår efter spännena till stiglädern..
Ridturen fick sig en överrumplande start. Nappe blev rädd för en kviga som stod i en hage en bit upp på vägen (han såg nog bara att det var något som rörde sig) och gjorde helt om - I gallopp! Hej och hå, jag tappa ena stiglädern och försökte få stopp på livrädda Nappe innan nedförsbacken började - annars hade jag troligen ramlat av..
Men fick stopp på honom iaf, men fick bokstavligen dra honom hela vägen tillbaka och förbi den läskiga kvigan ;)
Resten av ridturen var jättemysig, förutom att han hade nerverna utanpå kroppen en hel del. Han var supersnäll och lyssnade på vad jag sa, kunde trava och gallopera i Mitt tempo, inte en häst som bara drar iväg.


Söta Nappe :)

Idag har jag och Älskling städat, sen tog jag en skön och lång dusch :) Älskling drog och duscha, och sen till gymet, och jag gick till röstlokalen jag med.
Ska strax börja laga lite mat här, mina föräldrar och lillebror kommer på middag idag :)


Min Älskling är så snäll och lagar frukost åt mig <3

1 kommentar:

  1. Visst är det kul när han har hela luggen full med kardbollar ;)
    Stark som en oxe, ganska bufflig må jag säga men så underbar att rida, min Nappe :)
    Du får gärna komma och motionera honom igen!
    Kram

    SvaraRadera