måndag 20 september 2010

Valnatt

Vi hade en trevlig middag här igår, vi bjöd på helstekt fläskfilé fylld med bacon och ost, ugnsrostade grönsaker, blomkålsris och gräddsås. Riktigt gott :)
Jag och mamma skulle dricka vin, men hittade inte på vinöppnaren, hehe, sprang runt till mina klasskompisar som är grannar här, men ingen var hemma :)
Slutade med att Emil bjöd mamma på en öl och jag drack vatten.
Till efterrätt åt vi chokladmousse-kaka :) med grädde och hallon, riktigt god blev den!

I bakgrunden hade vi valvakan. När de åkte hem sen runt åtta satte jag mig framför tvn. Riktigt besviken på hur Sverige röstat, och då främst med tanke på hur många röster SD har fått!
Kollade även upp på val.se över de olika länen och kommunerna, i min hemkommun har de fått 7,0% och i lilla Harbo, där lite över 1000 personer har röstat, har de fått 6,3% - 57 personer har röstat på Sverigedemokraterna. Man börjar undra var någonstans de är, 57 personer som jag troligen vet vilka de är, är främlingsfientliga.
Jag vet redan namnet på en SD och det smärtar i hjärtat att de ska vara så, jag blir så ledsen och upprörd, ja arg att någon vill tänka så. Att de tycker att EN enda fråga spelar roll i detta val, att de kan välja bort barnomsorg, skolan, äldreomsorg, företagande, miljö och sjukvård för en enda fråga - integrationen.

Är även besviken i andra hand, hoppades på att få se ett regeringsbyte, då jag under de här fyra åren bevittnat de sjuka med låg inkomst fara illa. När jag själv kommer från en lågavlönad familj med nära och kära som är sjukskrivna så kändes de rödgröna som ett självklart val.

Nu känns allt bara konstigt, var har vi hamnat - SD har en vågmästarroll som jag tror de kommer att utnyttja, eller iaf vilja utnyttja, som utpressning för att få igenom sina åsikter. Jag hoppas verkligen att regeringen tillsammans med de rödgröna kan lösa det här på något sätt, annars ser jag verkligen inte fram emot de nästkommande fyra åren.

3 kommentarer:

  1. Maten låter underbar och supergod! ...resten väljer jag att inte kommentera. Orkar inte. BLÄ. KRAM

    SvaraRadera
  2. Chokladmoussetårtan låter verkligen kanon!

    Ja det är ofattbart med SD, jag tackar Gud för att de inte fick fler röster helt enkelt. Hoppas och ber att det ska gå bra för Sverige i framtiden, att vi inte blir ett kallhjärtat land mot någon slags folkgrupp.

    Kramkram!

    SvaraRadera
  3. man får hoppas att allt löser sig...

    SvaraRadera