fredag 10 september 2010

Helg :)

Äntligen fredag och helg! :)
Fast veckan gick ju superfort, men skönt med helg så jag kan koppla av plugget iaf lite. Ska inte plugga något mer idag iaf.

Gårdagen var riktigt seeeg. Gick upp tio, gjorde klart utgångspunkten vi hade denna vecka, om trauma och skallskador.
Hade tänkt åka iväg på Internationella gruppens första möte, men orkade inte byta om till jeans (lufsa omkring i mjukis hemma, myys) och sminka mig.
Laga mat istället samtidigt som Älsklingen diskade berget :)
Så här god mat lagade jag:

hemmagjorda hamburgare med goda grönsaker, coleslaw och god dressing :)

Har funderat lite på om jag skulle skriva om detta eller inte, men har nu bestämt mig att göra det "offentligt". Dock kommer inte hela bloggen cirkulera runt det, men en del tips och maträtter blir det nog allt :)
Nu blev ni nyfikna va? ;)
Jag har börjat med LCHF kost, vilket innebär Lågt kolhydratsintag och stort fettintag. Jag har i onsdags ätit enligt det i två veckor, och det går faktiskt bra. Mitt sötsug är i princip borta, och det känns underbart :) Trodde faktiskt inte det skulle vara såhär lätt!
Största anledningen till att äta såhär är att jag vill gå ned i vikt, som varit något som upptagit mina tanker sen jag i princip började högstadiet (=ca 8 år!)
Och jag har redan kommit en liten bit på vägen mot min målvikt :)
Men med kosten kom även andra positiva effekter - min mage började helt plötsligt uppföra sig som "folk" - eller magar - ska. Innan hade jag problem som uppblåsthet och magknip m.m, numera är den "lugn och fin" ;)
Till er som känner er sugna på att börja med LCHF kan jag tipsa om att söka på internet om det, finns många bra hemsidor och recept med det Många bra böcker finns det med! Men sök information, så att ni känner er trygga i valet av kost, så ni inte går med många funderingar och är otrygga. Är ju en del omställningar från vad samhällets kostråd säger att vi ska äta.

Tips på bra hemsidor är:

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.6827700 - en ung tjej som gått ned massor med hjälp av LCHF, och numera NCHF (inga kolhydrater). Mycket inspirerande blogg av en superfin tjej!

http://www.kostdoktorn.se/- Massa bra information om LCHF och rolig information, skrivet av en läkare!

http://annajdjacobsson.wordpress.com/ - Ännu en inspirerande kvinna! Som även hon gått ned massor med hjälp av LCHF/GI.

(av någon anledning vill det inte funka att länka sidorna, men ni får använda klipp ut o klistra in helt enkelt ;P )
Är det något ni undrar är det även bara att fråga mig :)


Nog om det.. :)
Idag har jag vart i skolan, uppföljning på utgångspunkten. Var sen ner på stan, på jakt efter någon tjocktröja, blev två stycken. En längre svart stickad och en vanlig grå "munkjacka", båda från H&M :)'


Får se vad det blir av kvällen, eventuellt ska vi hem till Älsklingens föräldrar, eller så blir det hemma kväll, vi får som sagt se :)

2 kommentarer:

  1. Hoppas att det går bra med din LCHF kost! Låter gott iaf..! ;)

    SvaraRadera
  2. När jag jobbade i veckan var det en pat som berättade att han gått ner 6 kg i sommar på den dieten, och att en kompis till honom hade gått ner 14 kg bara under sommaren. Hoppas det fungerar bra för dig så du känner dig nöjd. Kram!

    SvaraRadera